Skip naar de inhoud
Noors platbrood recept HanneHaves

Noors platbrood, my favorite!

Soms kom je zo maar een recept tegen dat je nieuwsgierigheid wekt. Dat was dus met het Noors platbrood. Niet dat ik perse koolhydraat arm eet zoals de hype op dit moment. Maar bij het lezen van de ingrediënten werd ik steeds nieuwsgieriger naar de smaak van het baksel. 

Noors platbrood recept HanneHaves

Het is een traditioneel Noors recept, erg lekker en gezond. Het is ontstaan tijdens koude winters omdat vanwege de kou het rijzen van het deeg niet zo makkelijk was. Het Noors platbrood koolhydraatarm is enorm voedzaam en omdat het niet hoeft te rijzen is het snel klaar.

De ingrediënten:

  • Drie eieren
  • 130 g geraspte oude kaas
  • Een eetlepel mayonaise
  • Twee flinke eetlepels roomkaas (of Griekse yoghurt. monchou etc.
  • Anderhalve theelepel bakpoeder (wijnsteen)
  • 70 gr sesamzaad
  • 65 gr lijn zaad
  • 75 gr zonnebloem pitten
  • 80 gr pompoen pitten

 

Ingredienten Noors Platbrood HanneHaves

De bereiding:

  • Vermeng de eieren, kaas , mayonaise, roomkaas en het bakpoeder tot een egale massa.
  • Let op: het ‘deeg’ is nu redelijk dun.
  • Kieper alle zaden bij elkaar totdat het een brei wordt, maar let op dat het deeg niet te droog wordt!
  • Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel de brei hierover, gebruik de achterkant van een lepel
  • Bak het platte brood midden in een voorverwarmde oven (200C) in ca. 15 minuten of totdat het een mooie goudgele kleur heeft gekregen.
  • Laat afkoelen en snijd in ca. 16 stukken.

Je kan eindeloos varieren met stukjes zondrgedoorgde tomaat en italiaanse kruiden. Of juist met rozijnen, dadels of cranberries. 

Ik zou zeggen leef je uit en eet smakelijk!

Noors platbrood recept HanneHaves
Eerdere artikel Giftguide vol cadeauinspiratie voor de feestdagen
Volgende artikel Geniet van het Happlify Mini-Magazine